GOSPEL Train

Gospel Train
www.gospeltrain.cz

Facebook ikona

Vývoj gospelu

Contemporary Gospel

Období po roce 1969 se obvykle ve vývoji gospelu označuje jako contemporary gospel. Slovo "contemporary" se obvykle překládá jako současný. A co se to stalo tak významného? V roce 1969 vydal Edwin Hawkins společně s North California State Youth Choir nahrávku, na které se objevil i jeden starý baptistický žalm, naaranžovaný s klavírem a tamburínou, ale i s basou, bicími a tak dále, zkrátka znělo to trochu rockově. Šlo o známý Oh, Happy Day. A měli ohromný úspěch. Na celém světě se nosičů s jejich nahrávkou prodalo kolem 20 miliónů a "Happy Day" nazpívala od té doby celá řada interpretů. U nás například Eva Olmerová. Edwin Hawkins Singers byli tak populární, že pořádali koncerty na stadiónech.

Pro gospel to znamenalo jediné - vydal se na cestu k moderní populární hudbě. Mění se instrumentace - jestliže spirituály se zpívaly bez nástrojů a tradiční gospel používá především klavír, kytaru a tamburínu, contemporary gospel pracuje s elektrickými hudebními nástroji, populární jsou zejména nejrůznější klávesy a elektronické Hammondovy varhany. I harmonie se adekvátně zesložiťuje a aparatura a použití mikrofonů mění do určité míry i pěvecký projev. Gospel původně sloužil jako bohoslužebná hudba na shromážděních, kde bylo potřeba překřičet velké prostory bez ozvučení: Proto je pochopitelné, že ideálem pěveckého projevu byl plný hlas, nejlépe lehce chraptivý. S mikrofony se i tenhle zvuk zčásti zjemňuje a začíná se blížit popu, i když plný hlas je jednoznačně nejfrekventovanější alternativou.

V 70. letech byl nesmírně populární Andraé Crouch a jeho The Disciples. Jejich tvorba leží na hranici gospelu a popu a jejich skladby doslova zlidověly v mnoha církvích. Nejznámějšími kompozicemi jsou Jesus Is The Answer nebo Perfect Peace. Andraé i jeho dvojče Sandra jsou lidé, kteří v gospelu něco znamenají a to i přesto, že Andraé, který se jako černoch snažil hrát bílému publiku, to neměl vždy jednoduché. Svého času také plnilo noviny v Americe obvinění pana Crouche z vlastnictví heroinu, které se však ukázalo jako neoprávněné.

V 80. létech byli velmi populární i The Winans, rodinné seskupení, které se vyskytuje v různých formacích.Na pomezí gospelu a jazzu se pohybují Take 6. Skupina adventistů, která doslova posunula standardy v moderní vokální hudbě. Začínali jako kvartet, postupně se jejich počet rozšířil na šest a přibrali kapelu Více o nich na www.take6.com

Největší hvězdou gospelu je ale v současné době Kirk Franklin. Říká se mu také architekt gospel music. Narodil se v roce 1970 a jeho matce v té době bylo 16 let. Vzhledem k tomu, že péči o dítě nezvládala, opustila ho a Kirk tak vyrůstal u své tety Gertrude. Odmalička projevoval výrazné hudební nadání. Od čtyř let hrál na klavír a v jedenácti už dirigoval svůj první sbor. O téhle zkušenosti sám říká, že byla divná - jak měl tak malý kluk zvládat sbor dospělých lidí? Franklin doslova vyrůstal na veřejnosti. Gertrude Kirka vedla k hudbě a k víře v Boha, ale Kirk si musel v době svého dospívání i tak projít vzpourou. Bral drogy, tancoval v klubech a taky se v sedmnácti stal otcem. Ve chvíli, kdy jednoho z jeho nejlepších přátel zabili na ulici, došlo Kirkovi, že takovýhle život nevede nikam a pozvolna začal dávat víc prostoru Bohu.

Debutoval v roce 1993 albem Kirk Franklin and the Family a album způsobilo senzaci a drželo se řadu týdnů na předních místech gospelových hitparád. A podobně se dařilo i ostatním jeho nahrávkám, jako je třeba Whatcha Looking For, případně Nu Nation Project. V roce 1996 se při jednom koncertu velice těžce zranil a vypadalo to, že nepřežije. Obecenstvo se za něj ale přímo na osudném koncertu modlilo a Kirk se nejen probral, ale přežil bez následků, což lékaři označili za zázrak. Jeho zatím poslední nahrávka je z roku 2001 a jmenuje se The Rebirth of Kirk Franklin.

Kirk kombinuje gospel s hip hopem, latinou a jinými styly a výsledek rozhodně stojí za to. Na poslední nahrávce hostuje Shirley Ceasar, Jaci Veloquez a další. K dostání i v Čechách a opravdu stojí za to.

Franklin geniálně pracuje se sborem, který se pod jeho vedením vyznačuje velice přesným frázováním a intonací a zároveň nasazením. Jeho skladby jsou typické krásnými, klenutými melodiemi a nábojem, který se neztrácí ani v pomalých skladbách.Doporučuju. Franklin spolupracoval s mnoha známými osobnostmi v oblasti moderní hudby. Namátkou: Mary J. Blige, Bono...

Dalšími významnými jmény v contemporary gospel music jsou Richard Smallwood, jehož Richard Smallwood Singers byli první gospelovou skupinou, která kdy navštívila Rusko, Yolanda Adams, Fred Hammond, Jessy Dixon, MaryMary, abychom uvedli alespoň některá jména.

A nesmíme zapomenout ani na to, že gospel si našel cestu do Evropy a je celá řada těles, které se interpretací tohoto žánru zabývají. Spousta gospel choirs je v Polsku, Německu a ve Skandinávii. O situaci v Dánsku se dočtete na těchto stránkách poměrně hodně. Gospelových sborů zde funguje jen pod organizací The Gospel Factory kolem stovky. Viz též www.gospelnet.dk Norský Oslo Gospel Choir ( www.ogc.no ) je ve své zemi tak populární, že se jejich desky prodávají v normálních obchodech s hudebními nosiči.

U nás se interpretací gospelů a spirituálů dlouhá léta zabývá Spirituál kvintet, gospely v repertoáru měla Eva Olmerová a jistě by se našli i další. Pokud jste hudební skupina, která se snaží zpívat gospel, nevíme o sobě a vy byste rádi měli odkaz na těchto stránkách, ozvěte se.

pokračování
[ O nás] [ Akce] [ Radio] [ Fotky] [ Workshop] [ Na dřeň] [ Sbory] [ Hudba] [ Vývoj] [ Texty] [ Odkazy] [ Kontakt] [ Kniha] [ Novinky] [ Ikonky] [

Informovat o novinkách