Gospel Train

Facebook ikona

Recenze CD

Wade In The Water - Negro Spirituals

Geshem

vydavatel: AWR Studio

První CD vokální akapelové skupiny Geshem bylo událostí relativně dlouho očekávanou a ohlašovanou. A Geshemu rozhodně nejde upřít upřímný zájem o černošské spirituály – kromě toho, že je zpívají, také pořádají SpirituálFest, kterému tímto dělám trochu reklamu. Hned na začátku si řekněme, že interpretace spirituálů není úkol tak docela jednoduchý, protože spirituály zpívá už docela dlouho kdekdo a je tudíž obrovská konkurence. A přijít s něčím novým není žádná legrace. Za odvahu, s jakou se Geshemáci pustili do nejspíš nejzrádnější podoby spirituálu, totiž do a capella provedení, by zasloužili medaili a taky jim takovou medaili virtuálně předávám. Já sama bych si na to netroufla. Na jejich albu je slyšet spousta práce a pečlivých příprav.

CD Wade In The Water skupiny Geshem je celkem 19 písní, většinou spirituálů, ale nechybí ani gospel klasika – Oh, Happy Day. A už tady číhá první zrada…spirituály jsou to tak známé, že člověku, který se v téhle muzice trochu víc orientuje, okamžitě naskakují slavnější zpracování, a srovnání s nimi často Geshemu dost ublíží.

Potíž je třeba s intonací – docela často to sboru neladí, což není mezi gospel sbory až tak neobvyklé, jenže… Člověk, který se chce věnovat zpěvu bez nástrojů musí podle mě mít buď dokonalou intonaci nebo extrémně zajímavý hlas a projev, aby mu posluchači odpustili….vzpomenu tady třeba na album Slovenské balady od Zuzany Homolové, která občas zpívá sama bez nástrojů, nebo s minimem doprovodu, ale vypráví ty příběhy tak, že je posloucháte a je vám úplně jedno, že se v písničce vlastně nic dalšího neděje. Mrzí mě, že takhle album Geshemu nepůsobí….většina písniček má okolo dvou minut, přesto se mi zdají některé moc dlouhé a to by nejspíš být nemělo.

Přispívá k tomu i fakt mnohonásobných opakování (vampů), které jsou jistě legitimním gospel prvkem a vyskytují se svým způsobem i ve spirituálech. Jenže tohle se dá unést na živých koncertech, kde je posluchač se sborem a písničku si prožije a ne na nahrávce (to ze mě mluví i moje čerstvá zkušenost autorky rozhlasového pořadu o gospelu, kde spoustu písniček musím z tohoto důvodu krátit - a jsou to zvučnější jména než Geshem.)

Mnoha kouskům by neškodilo více práce s dynamikou. Tam, kde se o to skupina pokusila, písnička hned přitáhne zájem … tak jen do toho :-)

A teď ze mě ke sboru promluví učitelka angličtiny: „vím, že pro nikoho není jednoduché zbavit se v cizím jazyce přízvuku, ale pokud je angličtina jazyk, ve kterém interpretuju většinu repertoáru, který zpívám, možná by neškodilo na ní trochu zapracovat. Myslím si, že přirozenější angličtina by pomohla i s rytmickými problémy, které se vyskytují taky dost často…sbor tak hezky česky „sedí na zadku“ a pak si najednou vzpomenete, že by se hodila synkopa a tak zrychlíte. Takhle jste to nejspíš nemysleli, nebo jo? Tenhle moment obzvlášť vynikne ve chvíli, kdy zazpívá sólista skupiny Steve Richardson, který předpokládám anglicky umí od maminky a tudíž nad jazykem přemýšlet nemusí.

Ale abych jen nekritizovala… „milí Geshemáci, kde jste sehnali Emu Rajnoškovou? Tu nikam nepouštějte a přispějte jí na hodiny zpěvu, protože pokud na sobě bude pracovat, bude z ní opravdu výborná zpěvačka – když se ozvala s Please Help v In This Land, hned jsem musela vzít do ruky obal od CD, abych se podívala, KDO TO JE. Super! A Emo, klidně víc improvizuj, určitě Ti to půjde.

Taky si myslím, že písničky, kde se v aranžích vzdálíte od klasické podoby a la školní sbor nebo větší Spirituál kvintet bez nástrojů, vám jdou dobře. Třeba Wade In The Water nebo Joshua Fit The Battle of Jericho mě bavily docela hodně….a to je u mě co říct.

Tohle CD je podle mě správný debut… ukazuje, milý sbore Geshem, že ve vás něco je. Přeju vám, abyste nezůstali jen u dnešní podoby a dokázali svůj potenciál správně rozvinout a využít.

Alenka

naše známka: 3