Gospel Train

Facebook ikona

Recenze CD

Hero

Kirk Franklin

vydavatel: Fo Yo Soul Entertainment / Zomba Gospel 2005

Trvalo to tři a půl roku, než se KONEČNĚ objevilo nové CD Kirka Franklina. Mezi milovníky gospelu bylo poslední dobou možné často zaslechnout poznámky typu: „Kirk Franklin? Ten už dlouho nic zajímavého neudělal….kdo ví, jak to s ním je.“ Takže když se pak objevily první informace o tom, že Franklin nahrává nové CD, bylo jasné, že zvědavost jeho příznivců neznala mezí a všichni se ptali: "s čím přijde Franklin tentokrát? Bude to zase něco nového?" A pak to přišlo. 4. října se CD objevilo v obchodech v Americe a hned první týden po vydání se usadilo na prvních místech hitparád Billboard Magazine – je první mezi gospelovými alby, mezi křesťanskými nahrávkami, páté v hitparádě R&B a 13. mezi 200 nejprodávanějšími alby. Zvukově nejbližší asi Nu Nation Project, kromě hip hopu a ska čerpá hodně i z popu 70. let. Prostě zase něco nového.

CD má na obalu bookletu citát z 2. listu Korintským: „ze všech stran býváme souženi, ale ne zcela sevřeni; býváme bezradní, ale ne zoufalí; býváme pronásledováni, ale ne opuštěni; sráženi, ale ne zničeni. Stále nosíme na svém těle umírání Pána Ježíše. Proto se nebojíme, protože naše lehké soužení potrvá jen okamžik a vede k mnohem větší a věčné slávě.“ (2. Kor. 4:8 – 13, 14 – 17, NBK, upraveno volně podle angličtiny). Kromě toho tu najdete následující Franklinovo prohlášení: „ Svět hledá lék, který by vyléčil strach a bolest naší společnosti. Řešení však není ve světovém míru, nemají ho známé osobnosti a nenajdete ho ani v náboženství. Řešením je chudý židovský tesař se zvláštním jménem…Ježíš, hrdina.“ Tyhle dva citáty zvláštním způsobem vystihují celý obsah alba.

To začíná písničkou "America the Beautiful" (to není Franklinovo dílo, ale americká vlastenecká píseň, kterou na CD zpívá African Children´s Choir.) Tahle písnička svého času málem skončila jako americká hymna a mimochodem, dodnes se najdou zastánci téhle varianty… African Children´s Choir je pak sbor černošských dětí z Ugandy, které přišly buď o jednoho nebo o oba rodiče kvůli válkám, hladomoru nebo AIDS. A do jejich zpěvu prosí Franklin všechny ty, kdo považují svobodu a majetek za samozřejmost, aby se nezapomínali modlit za Afriku. Sentimentální? Možná…ale v kontextu Franklinových názorů to nepřekvapí a jeho „slabost“ pro děti a mládež je taky pověstná, takže mu tenhle úvod, pokud vám podobné věci nesedí, odpusťte.

A pak už to začne „doopravdy“. "Looking For You" je typická novější franklinovka: připomene třeba "Brighter Day" z jeho předcházejícího CD. Franklin vtipně „cituje“ groove ze skladby "Haven´t You Heard (That I´ve Been Looking For You)", kterou zpívá Patricia Rushenová. V Patricině verzi je to o inzerátu, který si podává slečna, která hledá pana Dokonalého a nenachází…Franklin hledá taky…a najde - Krista.

Titulní skladba celého alba, "The Hero" začíná svědectvími několika lidí, kteří byli zázračně uzdraveni ze smrtelných nemocí…a pak už přijde muzika. Střídají se tiché pasáže, zpívané v unisonu a monumentální a dynamický čtyřhlas. Jako sólistka se objevuje Dorinda Clark-Cole. Hlavním poselstvím je následující: dnešní svět potřebuje hrdinu, a tím hrdinou je - Kristus.

Následuje kratičké sólo Freda Hammonda – bez muziky, jen hlas…a pak je (alespoň pro mě) jeden z nejsilnějších momentů celého alba, Let It Go. Něco vám řeknu: četla jsem Franklinovu autobiografii "Church Boy", ale ani ta mě nepřipravila na tohle drsný vyprávění o tom, čím vším si Franklin prošel. V týhle písničce Franklin napůl rapuje, napůl obyčejně vypráví…a dostane člověka už v prvních dvou verších, kde říká: "My mamma gave me up when I was four years old / she didn´t destroy my body, but she killed my soul (moje máma se mě vzdala, když mi byly čtyři / nezničila mý tělo, ale zabila mi duši… a pokud překonáte šok z tohohle obrazu, následují další – a neméně drsný, vzpomínka na to, jak otec bije ve sprše nahou mladší sestru – teď sedí ve vězení za znásilnění, Franklin vzpomíná na život po nočních klubech, jak ho považovali za homosexuála, jak si kupoval holky a jak se snažil najít řešení v církvi, kde ho naučili, jak křičet a jak se modlit v jazycích, ale nenaučili ho, jak to zvládnout, když jazyky pominou. Hořkost, hrůza, to všechno v textu najdete. Jako refrén cituje známou skladbu britského popového dua Tears For Fears „Shout“ z roku 1985. „Shout“ je, aspoň pro mě, zoufalým odsouzením rodičů, kteří nedávají svým dětem lásku… v originální verzi Tears For Fears rodičům zpívají třeba: If I could change your mind / I'd really love to break your heart čili „Kdybych Tě mohl přimět, abys změnil názor, chtěl bych Ti zlomit srdce.“ Franklin ovšem svým rodičům v modlitbě odpouští a opět tak mění kontext skladby, která ho inspirovala. Mimochodem, část „Shout“ Franklinovi nazpívali Tobymac a Sonny Sandwall.

Z "Imagine Me" dýchne dost popu, hlavně jednoduchá figura piana ho připomene,hodně jednohlasého zpívání, ale hluboký text tuhle písničku zachraňuje – byla by škoda, kdyby zapadla. Naproti tomu It Could Have Been Me je hodně funky, a taková tancovací. Sólisti? Nikdo menší než Tye Tribbett a J. Moss. Téma? Vděčnost Bohu za všechno, co člověk má…vždyť jsem to mohl být já, kdo je bez peněz, komu umřeli rodiče, nebo kdo nezná Boží milost. Energetická bomba.

Hodně moderní, hip hopový zvuk má i "Better". Určitě se vám bude moc líbit. A hned pak přijde zase něco jiného. Yolanda Adams nejdřív a capella a potom s jednoduchým klavírním doprovodem zpívá o tom, že těžké věci časem pominou a že pochopíme, proč nás tím Bůh nechává projít.

V "Brokenhearted" jsou nejvýraznějším hudebním nástrojem „hammondky“. Celá písnička se nese v duchu kostelního zpěvu a připomene Franklinovo období s Family. Nádherná a dojemná věc s jednoduchým, ale krásným doprovodem. Marvin L. Winans zpívá sólo a předvádí jemnou, leč energií nabitou improvizaci. Pozvání ke Kristu pro všechny utrápené a rozbolavělé lidi.

"Without You" je pro Franklina dost netypická začátkem pouze s akustickou kytarou a jednoduchou melodií, půl zpívanou a půl vypravovanou. Trochu připomene folk, trochu worship, ale skončí jako typický Franklin, nebojte se.

K modernímu zvuku se vrací Keep Your Head Up. Připomíná věci od Karen Clark-Sheard, jestli znáte. Zajímavá je i Why, kde hostuje Stevie Wonder. Píseň plná otázek, řekla bych, a další z těch, které by se daly označit za „společensky angažované“.

"First Love" je potom pro lidi, které nějak zranila církev – je to výzva k návratu k Bohu…v kontextu alba se ale dá chápat i jako Boží odpověď na lidský stěžování. Můžeš se vrátit k první lásce a něco s tím vším udělat. Předposlední "Appeal" je lidská odpověď na tohle Boží volání a konečně "The Sunshine" je lehce popová záležitost, která zase cituje pár věcí ze světský muziky, třeba "You Bring the Sun Out" od Randy Crafordový…a k tomu nádavkem dvě interludia od Franklinových synů…první, od malého Caziaha, je jen pro legraci, druhé je velmi vážné a celou desku uzavírá a je to vyznání Karriona Franklina, že chce být počátkem nové generace černochů, kteří už nebudou končit jen na drogách a ve vězení. Vzpomenete na začátek alba? Hezky se nám uzavřelo, co? Chtěli byste si ho koupit? Do Čech ho v listopadu podle všeho doveze Rosa (www.gimel.cz) Velmi Vám album doporučuju. Kategorie Must Have v gospelu.

Autor recenze: Alena Dobrovolná

naše známka: 1

Hlasujte: